I'm Waiting You
BlackWhite?



[Assalamualaikum,Nuna here. AbuDzarWife's InsyAllah till jannah]

Bonjour Guys!. You was stuck in my blog.
Do follow and do comment my entry ya.
No Haters, Copycats and Anon here.












Round-Round





Story About Links Goodies


Borak-Borak





Triangle-Triangle


Skin Made by Aina Hanani
Background Founder by Qay
Best view in Google Chrome only
Cursor by Drikoti & Aina Hanani
kisah seorg berpurdah..
Tuesday, June 14, 2011 | 8:53 PM | 2 BlackWhite
Kisah ini mendapat sambutan hangat di fesbuk sehingga mereka semua tidak sabar ingin mengetahui pengakhiran cerita ini..so,sama sama kita nanti kan

assalamualaikum ..

ini mengisah kan perkara yg benar bukan rekaan..ana seorg hamba ALLAH yg keji,hina lg doif cuma ingin brkongsi brsama kalian semua ..semoga yg baik dijadikan teladan yg buruk di jadikan pedoman ..;)

mengisah kan seorg wanita yg biasa biasa sahaja.seorg wanita yg memakai purdah,berjubah dan berjilbab sudah pasti.. hati nya trpaut kan cinta Ilahi.bahkan manusia juga pasti ada..siapa yg x pernah trlintas utk mencintai makhluk nya selain DIA? semua pasti pernah melalui fasa fasa kehidupan..beralih ke arah cerita trsebut,wanita ini sgt diminati dkalangan kaum adam,bkn kerana kecantikan nya..tp,kerana kperabadian dan pemakaian nya..

pernah beberapa kali wanita itu dihampiri oleh ramai lelaki..tetapi kite cuma mengambil watak2 utama dalam pentas kehidupan wanita trsebut..meski pun wanita itu x mampu utk memilih tp,biar lah ALLAH yg menentu kan..:)

kehidupan wanita itu tidak menentu,barangkali bnyk ujian yg menimpa..atas sebab pasti ALLAH mahu meningkat kan tahap kesabaran nya..slps beberapa kali didekati oleh bbrapa kaum adam..dia tidak juga mahu memilih siapa kah nnt jodoh nya..tiba lah suatu ketika...

datang seorg ustaz yg brpelajaran dgn hajat utk meminang si wanita ini..dan dlm masa yg sama dtg juga seorg pelajar yg ingin menikahi wanita ini..keluarga wanita ini menyerah kan segala kputusan dgn solat isthikaroh..lalu pd mlm pertama istikaroh,wanita ini tdak melihat sebrg jwpn.begitu mlm2 seterus nyaa.dan juga dia tidak pasti mahu memilih siapa yg bakal mnjadi zauj nya ..

ustaz tersebut seorg yg berpelajaran tinggi..sudah tentu wang nya juga tinggi,ada kereta,rumah dan pekerjaan yg tetap..lalu si ayah lagi brpotensi utk mengambil ustaz trsebut sbgai ,menantu...

manakala si pelajar tersebut pula mmg masih dalam belajar,di sebuah negara org,jauh dr keluarga dan juga hidup nya bersederhana..lalu si ayah trfikir "bagaimana kau nak bagi anak aku makan dan minum kalau kau juga masih belajar" ..tetapi mereka berdua adalah org2 yg arif mengenai agama.

tetapi wanita tersebut tidak berpuas hati dgn penilaian yang ayah nya itu..maka dia dgn senyap senyap mahu menguji 2 kaum adam tersebut dengan menguna kan seorg wanita yg tidak brpurdah,brpakaian biasa dan brsahaja dia dikenali sbgai ayu..

lalu suatu hari ayu pun berjalan dhadapan rumah ustaz trsebut lalu dia memberi salam,ustaz yg tadi sdg membasuh kereta brhenti dr melakukan nya..lalu brpaling smbil brtanya "maaf,enti siapa? enti nak kan apa ye? " wanita itu tadi trsenyum sambil mebawa sehelai telekung dan juga sebuah alquran ......

....................................................................................................................................................................................................

bersambung..

ayu masih lagi trsenyum smbil mmegang erat barang yg dibawa brsama nya sehingga lh ustaz itu menghampiri nya..dlm kebingungan ustaz trsebut lantas bertanya..

"maaf ye,enti nk carik siapa?"

ayu dgn segera menjawab "saya ayu..sy nie doif dn keji ustaz..sy doif ttg agama..boleh kan kalau sy nak minta agar ustaz mengajar sy mengenai agama islam dgn lebih mendalam?" ayu merayu seketika

dan ustaz td masih brdiam sambil memandang ayu..

emm,nak tolong ke tak? kalau aku tolong,nak ajar dia kat mana? soal nya dlm hati..

ustaz trsebut tggal dsebuah rumah sewa brsama adik perempuan nya yg juga masih bljr di sebuah university..

"boleh ke ustaz?" ayu masih lagi mengharap..

tiba tiba ustaz trsebut mengangkat muka nya yg td sdg trtunduk sambil brkata..

"kalau betul enti nk bljr ngn ana,boleh..tp dgn 1 syarat..pakaian enti harus brtutup dan jgn ada sedikit pon perkara2 yg buruk enti bawa dlm rumah nie..ana akan mengajar enti sambil dtemani oleh adik ana aqilah."

ha? ayu trsentak lalu mengangguk kpla nya dgn laju.."terima kasih ustaz,terima kasih ustaz..tp,bile sy boleh start belajar?"

"esok kalau ana x bz,assalamualaikum" lalu ustaz td brlalu pergi meneruskan membasuh kereta nya..

........................................................................

ok lah,td kite lupa nak bg tawu nama si wanita nie..dan dia lebih dikenali dgn nama "humaira"

sementara dirumah,humaira masih lagi menunggu jwpn dr ayu..tiba tiba kelihatan kelibat ayu sambil melambai-lambai tgn nya ke arah humaira..

"humaira,emm awk nk tawu kn jwpn nya? " kata ayu sambil trcungap cungap

"em,insyALLAH kalau awk nk bg tawu lh..hehe"

"eleh..msty lah saya pun nk bg tawu awk..alhmdulillah,ustaz terima saya.."

humaira tersenyum sambil memegang erat tgn ayu..semoga yg aku ingin kan benar benar terjadi..dan semoga ia nya dpt rahmat dr ALLAH..aminn

"ok lh,kalau cmtue..jum masuk rumah dulu..tp,1 benda saye pesan kat awk ayu..jgn sesekali awk sampai meruntuh kan iman nya sebagai seorg ustaz..boleh ? " kata humaira sambil trsenyum..dia agak takut kerana ayu seorg yg biasa biasa dan kaum adam juga banyak trtarik dgn kecantikan nya..bkn takut kerana tdk dpt memiliki ustaz trsebut tp takut akan ALLAH :)

"beres boss,saya x kan punya ok? " kata ayu sambil tgn nya meraut bahu humaira..tp,siapa tahu kan? ALLAH lebih mengetahui..

ok lah,dan nama pelajar itu fairuz..

sementara di sebuah negara org yg jauh..angin sempoi brtiup merdu..

"masyALLAH,sejuk nyaa..nie rasa nye dah masuk musim sejuk niee..tidur mlm nie ana peluk enta lah? hehe"

ketawa faiz iaitu teman baik fairuz ..

"ehh,betul enta nak peluk ana tidur mlm nie? ana x kesahh .."

kata nya sambil dlm nada mengejek teman baik nya itu..

"dah2,enta nak mkn apa mlm nie? ana x selera sgt..maklum lah rindu dkt family yg ada kat mlysia hehe" faiz brsahaja sambil kitab kitab penuh ditgn nya..

"ana igt ana nak mkn roti je lah..lg pon,esok ana nak puasa.senang sikit ana nak belajar nnt..betul kan?haa,lpe..enta dah siap kan imtihan imtihan yg sheikh bg td? kalau belum,elok kite cpt sikit balik kerumah dan kemudian boleh pergi se suuq sekejap" fairuz memberi pendapat ..

"ok jgk camtue..cpt2" kata faiz sambil mata nya melilau mencari bas yg brdekatan.maklum lah dinegara org,kne brzuhud sikit..:)

sedang menunggu bas sampai,fairuz trimbau kembali ingatan nya di malaysia..

"ummi ngn abi nak tgk sgt a.ngah brnikah ,ummi dh tua..dah x larat..entah sempat ke tak umi dpt menantu nie" sayu puan khadijah brkata sambil trsenyum..dia mengusap usap kpla ana lelaki nya itu..dan dia lebih manja dgn panggilan a.ngah ..maklum lah anak ke2

"ummi,a.ngah bkn apa..masalah nya,a.ngah masih blaja..nnt kalau a.ngah kawen,a.ngah nk bg dia makan ape umi? a.ngah takutx mampu nak bg nafkah kat dia.."fairuz yg td sdg brbaring d pangkuan umi nya lantas bgn serta duduk disebelah ummi nya..

ya Allah,wanita mana yg bakal brgelar zaujati aku nnt..kata nya dlm hati

"assalamualaikum! amboii,kwn ana sorg nie..trmenung jauh nmpk..igt sapa nie?" soal faiz yg dr td brcakap dgn fairuz namun tdk di jwb nya.

fairuz tersentak dr lamunan..

"asstagfirullah,ana asif..x de lah,igt kt ummi ana kt malaysia..apa khabar skrg? lama dh ana x tepon.."

kata nya sambil tersenyum..

"ohh,igt apa td..enta mcm ada masalah je..ce cite kat ana hehe" faiz sempat lagi brjenaka,dia tdk mahu melihat shbt nya itu brmuram..

"alhamdulillah,ana x de ape2 masalah.."

tiba tiba,sebuah bas brhenti dihadapan mereka

...................................................................................................................................

kite cepat kan cerita ye? ok lah,dimalaysia pula..

ayu sudah sebulan belajar dgn ustaz trsebut dan humaira masih meneruskan pengajian nya..

"terima kasih ustaz,sampai disini sahaja saya belajar ngan ustaz..selama sebulan ustaz mengajar saya..mcm2 saya dpt..dan 1 saya nak tnye pada ustaz.." soal ayu sambil wajah nya ditunduk kan..

"insyALLAH ,kalau ana boleh jawab enti sila kan brtnya.."

"ustaz sudah brpunya ke?maaf ana x patut tnye nie..tp,ana harus tawu..sebelum.." kata kata nya dihenti kan separuh jalan..ustaz tadi kebingungan..

"sebelum apa? ohh,ana masih dlm menunggu jwpn seorg gadis..ana sgt menyukai dia..tp,itu lah..dia masih belum mampu memberi jwpn ke ana"ustaz td melempar kan satu senyuman..tp,diwajah nya kelihatan sgt sedih..

ohh,pasti humaira kan ustaz nie tggu..tp,knp dia masih tggu.dia kne putus asa kalau org 2 dah x nk dia..kata ayu dalam hati..sebenar nya,ayu sudah mulai menyukai ustaz trsebut dgn cara cara ustaz itu mengajar nya selama ini..dia kemudian beriri hati trhadap humaira..niat nya utk menolong humaira brtukar mnjadi lain..

"em,oh..x pe lah ustaz..saya pergi dulu..terima kasih segalanya..dan saya harap ustaz lupa kan gadis trsebut" kata nya sambil brlalu pergi..

ustaz itu td tersentak sambil mengaru garu kepala..dia bingung dgn kelakuan ayu,seblum ini ayu tdk seperti ini..

bersambungg



ayu lantas mengetuk pintu humaira..

"assalamualaikum,humaira..saye ni..ayu.bukak lh pintu" teriak ayu bagai satu kampung boleh dgr..

humaira yg bru selesai solat zohor trkocoh kocoh brlari kearah pintu rumah nya sambil membuka nya segera..

"waalaikumusalam,maaf ayu.saye bru lps abes solat..knp ni? ayu dah mkn? jom mkn skali ngn sy,bru je masak asam pedas td..jum la skali ..boleh? "soal humaira dgn nada yg lembut..sememang nya humaira seorg wanita yg brlemah lembut dn brsopan santun..

ayu hanya mengangguk sambil mlangkah masuk..

"em,ayu boleh tnye sikit x? emm,sbnr nye kan..humaira ske ke kt ustaz 2? knp x terima dia lg? sian dia tggu lame,ke humaira dh ada org lain" soal ayu pnjg sambil melabuh kn punggung nya ke sofa yg trletak diruang tamu..

humaira boleh dikata anak org berada,kerana rumah yg dia duduki sekrg adalah rumah yg dibeli oleh org tua nya..

humaira bristigfar panjang sambil membuka telekung yg di pakai nya..

"ayu,humaira bkn x nk terima dia..cuma humaira perlu kan masa utk menilai siapa dia sbnr nya.keputusan x boleh trburu buru..kalau nnt,saye terima dia dan x tawu sape dia sbnr nya..esok lusa ada bnde yg brmasalah lg saya kena tanggung..lagi pon,saya belum ada sapa sapa ..:) " kata humaira lembut sambil pergi kedapur..dia mncapai pinggan yg brdekatan lalu d senduk kan nasi kedalam pinggan trsebut..

"emm,ayu mkn lah..nak lauk ap? amek je ye? buat mcm rumah sendiri.."

ayu hanya mengangguk..elehh,bajet baik punya pompn..igt ustaz 2 nak sgt kat kau? kalau boleh la,aku akan cuba rampas perlahan lahan..aku mmg dah lama nk tgk kau derita..haha gelak ayu dlm hati.

rupa rupa nya,selama ini ayu brkawan dgn humaira atas niat yg salah..



Older Post | Newer Post